Gravid/Mamma

Vi erbjuder olika aktiviteter för dig som är gravid eller nybliven förälder. Bland annat gravidyoga, doulauppdrag, spädbarnsmassage, mammaträning och yoga för mamma & baby.


Gravidyoga

Ge tid och utrymme till dig själv under graviditeten. Lär dig att vara närvarande och uppmärksam på förändringar i kroppen och på det växande livet inom dig. Skapa styrka både fysiskt och mentalt!

Fysiska och hormonella förändringar under graviditeten kan vara ansträngande. Ju mer balans du har kroppsligt och mentalt desto bättre förutsättningar ger du dig själv för att hantera graviditeten och förlossningen. Gravidyoga kan hjälpa dig att må bättre och hålla kroppen i form. 

Vi fokuserar på yogaövningar som ger närvaro och ny kraft för dig som är gravid. Vi arbetar med bäckenbottenträning och yogapositioner anpassade efter den gravida kroppen. Besvär såsom ryggvärk, foglossning, illamående och sömnbesvär kan förebyggas och lindras. Du kommer få lära dig återhämtande tekniker, andningstekniker för att kunna slappna av och verktyg från Föda utan rädsla. Du får också vara en del av en gemenskap där du har möjlighet att dela erfarenheter och tankar med andra.  

Du är välkommen oavsett vilken graviditetsvecka du befinner dig och om du är nybörjare eller van yogi.

Datum: Kurs med 4 tillfällen startar måndag 11 mars kl. 19.15-20.20
Pris: 800 kr

10% rabatt för dig som är inskriven hos barnmorska på Hälsomedicinskt center i Löddeköpinge eller på Irmas barnmorskemottagning.


PT-yoga för dig som är gravid

Vi erbjuder privata, personliga yogaklasser för dig som är gravid. Klassen utformas efter dina behov och förutsättningar. Utifrån dina önskemål kan vi arbeta med stärkande övningar med bäckenbottenträning och yogapositioner anpassade efter den gravida kroppen. Besvär såsom ryggvärk, foglossning, illamående och sömnbesvär kan förebyggas och lindras. Du kan få lära dig återhämtande tekniker och andningstekniker för att kunna slappna av.

Det finns också möjlighet att väva in tekniker från Föda utan rädsla som är en metod där målet är att du ska kunna föda i trygghet. Ju mer balans du har kroppsligt och mentalt desto bättre förutsättningar ger du dig själv för att hantera graviditeten och förlossningen. Gravidyoga kan hjälpa dig som är gravid att må bättre och hålla kroppen i form. 

Privata yogaklasser för dig som är gravid kan erbjudas både i yogastudion på WellnessHouse och online. Läs mer om våra priser och villkor.


Doulauppdrag

En doula är en stödperson som kan hjälpa paret innan, under och efter förlossningen. Det handlar om att förbereda, stötta och vara en specialutbildad person som kan inge lugn och trygghet. Tillsammans gör vi upp en plan och skriver kontrakt över vad ni behöver. Vanligtvis brukar upplägget vara så här:

  • Ett gratis inledande samtal för att lära känna varandra
  • 2 förberedande samtal
  • Jour under ca 5 veckor för att kunna vara med på förlossningen
  • Ett avslutande samtal

Flera internationella studier har visat att doulans effekt kan minska kejsarsnitt, förlossningens längd, behovet av smärtlindring och önskemål om ryggbedövning. Dessutom upplever många föräldrar att de kunnat vara mer delaktiga med doulans hjälp och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.

Läs mer på hemsidan för doulor och förlossningspedagoger i Sverige: www.doula.nu

Pris efter överenskommelse beroende på uppdragets längd och omfattning.

Doulauppdrag

Kontakta Linda vid frågor eller för att boka ett inledande samtal: linda@studiosamadhi.se


Mammaträning

Har du ingen möjlighet att gå till gymmet, gillar frisk luft, vill träffa nya kompisar och vill komma i form efter din graviditet? Då är Mammaträning definitivt något för dig!

Mammaträning är anpassad träning för dig som nyligen fött barn. Vi tränar utomhus, så kläder efter väder och medtag barn och barnvagn. Alla kan vara med oavsett hur förlossning och graviditet varit. Du får hjälp att anpassa och återuppbygga din kropp efter dina förutsättningar. Det enda kravet för att kunna delta är att det gått ca 8 veckor efter förlossningen och att du fått godkänt på efterkontrollen. Passet är 60 minuter och innehåller uppvärmning med promenad och enklare övningar, stopp för övningar med fokus på kondition och flås, rask promenad, stopp för cirkel med fokus på styrka och bålstabilitet, rask promenad, stretch och avslutning.

Kom gärna 10 minuter innan klassen börjar. Medtag vattenflaska, handduk, bra skor och handskar (kan vara bra vid tex armhävningar).

Mammaträning

Intresseanmälan: info@studiosamadhi.se


Spädbarnsmassage

Att få barn kan vara en stor omställning. För dig som förälder är spädbarnsmassage ett tillfälle att komma nära barnet och lära känna, förstå och besvara barnets signaler och kroppsspråk. Spädbarnsmassage kan också hjälpa dig och ditt barn att varva ner och slappna av. Förutom massagen får du som förälder också möjlighet att diskutera och dela erfarenheter med andra.   

Spädbarnsmassage är en kärleksfull beröring av huden, kroppens största sinnesorgan. Vid mjuk beröring som exempelvis massage frisläpps det kroppsegna hormonet oxytocin, som ger positiva effekter på såväl humör som immunförsvar och hälsa. Oxytocin aktiverar kroppens lugn-och-ro-system och är motsatsen till kamp-och flyktreaktion som vi får vid stress

Massagen ger förälder och barn en upplevelse av kontakt, kommunikation, innerlighet och glädje. Spädbarnsmassage innebär en stimulering av alla sinnen genom ögonkontakt, närhet och doft. Beröringssinnet stimuleras av de fasta, upprepade strykningarna av varma mjuka händer. Det får barnet att känna sig tryggt och älskat. Magmassage kan bidra till att lösa upp spänningar och släppa ut gaser som spänner i tarmarna och kan göra ont. Massagen kan också förbättra sömn och oro och påverka välbefinnande och tillväxt för ditt barn.

Läs mer om internationella organisationen för spädbarnsmassage: www.iaim.net

För vem?
Klassen är riktad till förälder och barn som är 0-12 månader. Instruktören har även kunskap om barn som är för tidigt födda eller har speciella behov. Ett barn och en eller två föräldrar kan delta i salen. Vill ni skifta vem som kommer mellan gångerna går det bra. 

Bra att tänka på
Medtag ett underlag som tål vätska och handduk. Vi kommer sitta på golvet. Vi har tyvärr ingen möjlighet att förvara barnvagnen inomhus. 

spädbarnsmassage

Intresseanmälan: info@studiosamadhi.se


Mamma & baby

Stärk kroppen efter graviditeten och få en skön stund tillsammans med ditt barn! 

Efter en graviditet sker det stora kroppsliga förändringar i bäcken, höfter, bröst och mage. Det tar olika lång tid för kroppen att kunna återgå till sitt normala tillstånd igen. Man kan känna att kroppen känns annorlunda och humör- och känsloläge kan skifta. Att i en trygg miljö få kunna träffa andra i liknande situation kan vara skönt och stärkande. 

I den här kursen kommer vi jobba med stärkande yogarörelser för bäckenbotten, rygg, inre magmuskler och axlar i lugnt tempo tillsammans med andningen för att successivt återfå kraft, styrka och energi. Passet är lämpligt för deltagare från ca 4-6 veckor efter förlossning fram till krypålder.

Yoga Löddeköpinge

Intresseanmälan: info@studiosamadhi.se