Yogaklasser

Hatha flow

Klassisk yoga med inslag av flow, som betyder att vi rör oss från den ena positionen till den andra i ett flöde som synkroniseras med andningen. Vi arbetar med stärkande positioner, stretch och olika andningsövningar. Yogan utövas stående, sittande och liggande. Vi utövar en yogaform som utgår från individens behov.

Passar dig som är van yogi.


Hatha flow & yin

Positioner från klassisk hathayoga länkas samman i ett kraftfullt dynamiskt flöde som kombineras med yinyoga. Yinyoga är en återhämtande och meditativ yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Vi utför enkla positioner med en mjuk stretch och medveten närvaro. Varje position hålls 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens bindväv och låta musklerna slappna av. 

En härlig mix av yin och yang som passar dig som är van yogi.


Flow & Restore

En balanserad yogaklass för att både lyfta energin och slappna av! Klassen börjar med yogarörelser i flöde. Vi arbetar med andningsövningar, kroppsmedvetenhet, styrka och stretch. Klassen avslutas med en stödjande restorativeyoga för att koppla av djupt, aktivera det parasympatiska nervsystemet och lätta på sinnet.

Oavsett om du är en van yogi eller nybörjare får du hjälp att modifiera eller utmanas i de olika positionerna. Klassen erbjuds både i studion och online.


Yin & Meditation

Yinyoga är en återhämtande och meditativ yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Vi utför enkla positioner med en mjuk stretch och medveten närvaro. Varje position hålls 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens bindväv och låta musklerna slappna av. 

Yin & meditation är en kurs med klassisk yinyoga och en fördjupning av den meditativa aspekten. Du få lära dig olika meditationstekniker som kan bli värdefulla verktyg även i din vardag utanför yogasalen. Passar alla oavsett tidigare erfarenhet.


Yogapromenad

Förena naturupplevelse med yoga!

Yogapromenad kan ge effekter som utökad lungkapacitet, minskad stressnivå och ökad energi. Att vara ute i naturen har en lugnande effekt på kropp och själ. Vi värmer upp med stående yogapositioner. Sen går vi intervaller i 2,5 km där vi gör andningsövningar som synkas med våra steg. Passet avslutas med stretch och meditation. För dig som utövat mediyoga och breathwalk innan så kommer du känna igen en del övningar. 

Kursen passar för alla. Kläder efter väder. Samling vid informationstavlan på sydöstra delen av Järavallens parkering.


Mamma & baby (startar vecka 14)

Stärk kroppen efter graviditeten och få en skön stund tillsammans med ditt barn! 

Efter en graviditet sker det stora kroppsliga förändringar i bäcken, höfter, bröst och mage. Det tar olika lång tid för kroppen att kunna återgå till sitt normala tillstånd igen. Man kan känna att kroppen känns annorlunda och humör- och känsloläge kan skifta. Att i en trygg miljö få kunna träffa andra i liknande situation kan vara skönt och stärkande. 

I den här kursen kommer vi göra en mjuk hathayoga där vi börjar med en andningsövning, går över till sittande, stående och liggande positioner och avslutar med avslappning. Vi jobbar mycket med stärkande yogarörelser för bäckenbotten, rygg, inre magmuskler och axlar i lugnt tempo tillsammans med andningen för att successivt återfå kraft, styrka och energi. Passet är lämpligt för deltagare från ca 4-6 veckor efter förlossning fram till krypålder.

Schema

MåndagTisdagOnsdagTorsdag
11.00-12.00
Yogapromenad
Lärare: Linda
9.45-10.45 (från v. 14)
Mamma & baby
Lärare: Linda
17.15-18.30
Yin & Meditation
Lärare: My
17.15-18.30
Yin & Meditation
Lärare: My
19.15-20.15
Flow & Restore
Lärare: Linda
19.00-20.15
Hatha flow & Yin
Lärare: My
19.00-20.15
Hatha flow & Yin
Lärare: My
19.00-20.15
Hatha flow
Lärare: Linda